Afscheid nemen en gaaaaaan! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Suze Timmers - WaarBenJij.nu Afscheid nemen en gaaaaaan! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Suze Timmers - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen en gaaaaaan!

Blijf op de hoogte en volg Suze

07 Maart 2015 | Curaçao, Curaçao

Al weken bezig met mijn koffer in pakken. Alles wat ik tegenkwam en niet meer in Nederland nodig had ging meteen in mijn koffer. De laatste voorbereidingen waren gedaan, alles nog een keertje checken.
Afscheid nemen is toch niet zo mijn ding. Op vrijdag 20 februari zou ik met mn vriendinnetjes een afscheidsborrel doen in de kiosk, dat ging alleen wat anders wat ze hadden een afscheidsetentje geregeld. Super lief! Ook op zondag werd ik verrast door een afscheidsfeestje voor familie en vrienden. Lief dat er zo veel mensen geïnteresseerd zijn in mijn reis!
De laatste dagen nog stage lopen en op donderdag 26 februari vloog ik samen met Myron naar Curaçao! We vlogen om 11.15 uur en moesten dus om 8.15 uur op Schiphol zijn. Samen met papa en mama vertrokken we om 5.45 uur, vrooeeg! Op Schiphol zag ik Myron en haar familie al snel. En ineens zaten mijn lieve vriendinnetjes en lieve nichtje daar! Ze kwamen me voor de laatste keer uitzwaaien en weeer wist ik er niks vanaf. Misschien moet ik toch maar wat nieuwsgieriger worden..
Rond 8.30 uur gingen we door de douane. Myron en ik hadden besloten maar gewoon te gaan, afscheid nemen is toch moeilijk. En uitstellen werd alleen maar moeilijker.
Na een reis van 9 uur kwamen we aan in Curaçao. Meteen super lekker weer. Op Hato (het vliegveld hier) stond iemand van wereldstage op ons te wachten. We werden door een taxi naar ons huis gebracht. Ik heb een grote nette kamer. Meteen bij aankomst heb ik mijn eigen spulletjes in de kamer gezet om het wat gezelliger te maken. Door het tijdsverschil was ik erg moe, maar hoe langer ik zou wachten met slapen hoe minder last ik er van zou hebben. Rond 22.15 uur ging ik echt naar bed.
De volgende dag werd ik om 9.00 uur weer bij wereldstage verwacht. Ze legde ons van alles uit over het eiland en over onze stage.
Vrijdag, zaterdag en zondag zijn we meteen mee gegaan naar alle feestjes. Heel leuk om alle andere studenten te leren kennen. Iedereen staat open voor nieuwe contacten. De meeste studenten zijn nog nieuw.
Op maandag gingen we kennismaken op onze stage. Wat een mooie organisatie! Bij Amigunan die Cristo komen dagelijks 100 kinderen. Deze kinderen hebben veel begeleiding nodig bij huiswerk en bij de Nederlandse taal. Het zijn allemaal schoolkinderen, tussen de 4 en de 12 jaar. De jongste kinderen kunnen weinig tot geen Nederlands spreken, dit is wel heel belangrijk omdat zij op school Nederlandse toetsen krijgen en dus moeten snappen wat ze lezen. Wij leren deze kinderen Nederlands door Nederlands tegen hun te praten en door boekjes met hun te lezen. De stichting draait op vrijwilligers en stagiaires. Doordat Amigunan di Cristo in een achterstandswijk is, is er weinig om te besteden. De stichting wordt gesponsord door supermarkten en krijgt veel donaties van mensen. Mooi om te zien dat de organisatie met kleine dingen heel erg blij is. De organisatie is ontstaan doordat Tante Emma haar huis heeft opengesteld voor al deze kinderen.
Als wij aankomen op stage gaan we de kinderen uit school halen. Je merkt dat de kinderen hier heel anders worden opgevoed dan in Nederland. Interessant om te zien dat dat zo veel scheelt. Zo zijn de kinderen helemaal niet eenkennig en gaan zo met je mee.
Tante Emma gaat met een busje kinderen op een school wat verder weg op halen. Rond 13.00 uur zijn alle kinderen er en wordt de dag geopend door een van te Tantes. In plaats van juffrouw noemen ze je tante. Dat maakt het wat persoonlijker. Bij de dag opening wenst iedereen elkaar een fijne dag en wordt er gebeden. Hierna gaan alle kinderen naar hun groep, de groepen zijn verdeeld in kleuren. De kinderen krijgen op hun groepen een broodje en wat te drinken. Na het eten gaan ze hun huiswerk maken. Dit is allemaal in het Nederlands. Hierbij hebben de kinderen veel begeleiding nodig. Ook hebben we de lees tafel, dit vind ik erg leuk. Je zit dan even 1 op 1 met de kinderen.
Rond 4 uur gaan de kinderen werken aan een project. Dit kan bijvoorbeeld moederdag zijn. Na het project mogen de kinderen even spelen. Er gaat dan muziek aan zodat de kinderen weten dat ze mogen spelen.
Hierna sluiten we de dag af met zijn alle en worden de kinderen door Tante Emma naar huis gebracht.
Het complimenteren hier gaat heel anders. Vanuit Nederland zijn we het gewend om kinderen positief te benaderen en te praten over dingen die kinderen minder goed doen. Hier krijgen de kinderen weinig tot geen complimenten en wordt er weinig gevraagd naar de mening van de kinderen. Ik doe dit automatisch wel.
De eerste paar dagen waren even wennen op een goede manier. Inmiddels heb ik al veel andere studenten leren kennen en hebben we een leuke groep. Ik heb het heel goed naar mijn zin en ga er een mooie tijd van maken hier op Curacao!

  • 07 Maart 2015 - 19:21

    Jolanda Van Ierland:

    heey chickie

    leuk reisverslag zo kunnen we toch een beetje met jou mee op reis
    fijn dat je het al zo goed naar je zin hebt
    geniet ervan chickie

    groetjes en een dikke kus van jolanda xxx




  • 07 Maart 2015 - 20:32

    Susanne Hamers:

    Hoi Suze,
    Super leuk om te lezen hoe het met je gaat
    en wat je allemaal doet en beleeft daar!
    Ik hoop dat je er een hele mooie ervaring aan over houdt!
    Geniet er vooral van want die 5 mnd zijn zo voorbij!
    Have fun

  • 07 Maart 2015 - 20:36

    Suze Timmers:

    Dank jullie wel Jolanda en Suus! Gaat helemaal goed komen hier! X

  • 07 Maart 2015 - 20:41

    Bianca:

    Fijn voor je dat het zo goed gaat en leuk te lezen wat er op je stage gebeurd, volgens mij kun je ze daar veel leren. Geniet van alles daar!!!!
    Groetjes van ons XXX

  • 07 Maart 2015 - 22:34

    Moesje:

    Mooi verhaal Suze, fijn om te lezen dat je het goed hebt daar. Dikke kus

  • 07 Maart 2015 - 23:15

    Rhea:

    he Suze wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Ik moest meteen denken aan jou in groep zes bij mij aan de rekentafel! Moet je kijken waar je nu zit! Geniet ervan! Liefs

  • 08 Maart 2015 - 10:05

    Barbara:

    lieve Suze, wat gaaf dat je daar zo goed bezig bent, echt super! Ben trots op je! Je snapt dat we alle foto's met zon kunnen missen want dan worden we wel jaloers! Geniet er maar goed van! XXX

  • 08 Maart 2015 - 10:56

    Kelly Vromans:

    suus!

    Leuk verslag! Ga je zeker volgen
    Veel plezier & succes met je stage!
    X

  • 09 Maart 2015 - 19:21

    Jansie:

    Haaaaa Kroelkip !!

    Wat gezellig heb jij t daar met die kindjes en je medestagierre's.
    Komt helemaal goed met jou daar! Fijn dat we mee kunnen beleven wat je daar zoal doet!!(wehoevennietallestewetenhoor) Fijne tijd nog en tot de volgende keerXXXXXX ook van Eggie

  • 11 Maart 2015 - 10:27

    Mieke Nieuwenhuisen:

    Hoi Suze,
    Altijd leuk om te lezen hoe t met de buitenland stages gaat. Geniet er van en kijk veel rond. Het is voorbij voor je er erg in hebt.
    Groetjes, Mieke Nieuwenhuisen

  • 15 Maart 2015 - 11:29

    Maria Maas:

    Hoi Suze,

    Wat een leuk verhaal. Gezellig om te lezen. Dat gaat goedkomen met je stage daar. Fijn dat we jouw zo kunnen volgen. Succes en genieten daar!!!!! Groetjes Maria en Jan, Marieke en Thijs, Jan en Debby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Suze

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 638
Totaal aantal bezoekers 2404

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: